Ať už jste pořídili nový bagr nebo stroj z druhé ruky, nevyhnete se alespoň minimální péči a údržbě. Pásový podvozek je na údržbu nejsložitější, jelikož obsahuje spoustu pohyblivých částí přizpůsobených pro práci v obtížných podmínkách. Pravidelná kontrola je naprostou nutností, v případě nutnosti je vždy nutné vyměnit náhradní díly na stavební stroje.
Co zkontrolovat?
Mezi součásti podvozku, které je nutné pravidelně kontrolovat, patří hydromotor, volant, napínací kladky a válečky, pásové šrouby, pásy a podložky. Také dejte pozor na správné napnutí dráhy, které by v opačném případě mohlo mít negativní vliv na celý pásový podvozek. Pokud některá ze součástek není na svém místě, může to znamenat uvolněnou podložku nebo zlomený čep.
Dále zkontrolujte, zda neuniká olej ze silničních válců, hnacích hvězd nebo hydromotoru. Pokud uniká, může poškodit těsnění, což by mohlo mít za následek vážnou poruchu. Takový stroj by měl zamířit rovnou do servisu.
Jak předcházet poškození?
Opotřebení systému kolejí může zhoršovat nerovný terén na staveništi, například ostré zatáčky nebo neustálá práce na svazích a v kopcích. Tomu se sice nevyhnete, můžete ale zmírnit následky opatrnou manipulací. Při pohybu rypadla se ujistěte, že hnací motor je ve správné poloze a směřuje k zadní části stroje, což usnadňuje manévrování. Také se snažte vyhnout jízdě po betonu nebo asfaltu.
Na konci každého pracovního dne by měl operátor podvozek očistit od nečistot, které se na něj v průběhu nachytaly. Důvodem není jen zhoršení jízdních vlastností a opotřebení součástek, ale i celková vyšší hmotnost. Ta pak zvyšuje také spotřebu paliva a tím vaše firma zbytečně přichází o peníze.
Porouchala se nějaká součástka podvozku, nebo už zkrátka jen vypršela její životnost? Náhradní díly JCB, Caterpillar a dalších značek stavebních strojů najdete na e-shopu Profibagr.cz.